RELATION COST VERSUS QUALITY OF SERVICES PROVIDED BY ELECTRICITY DISTRIBUTORS IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51320/rmc.v24i2.1502

Keywords:

Costing, Quality of services, Electricity sector

Abstract

This study aims to examine the relationship between costs and the quality of services provided by electricity distributors listed in Brazilian Stock Exchange. The sample consists of 21 companies with data referring to the period 2015-2019. The cost was measured based on the amount recognized by the companies as cost of the service provided each year in the Income Statement. As measures for the quality of services provided, the following were adopted: (i) ANEEL Consumer Satisfaction Index (IASC) – external quality measure; and (ii) Equivalent Interruption Duration per Consumer Unit (DEC) and Equivalent Interruption Frequency per Consumer Unit (FEC) – internal quality measures. As control measures, age, Research & Development expenses, profitability, corporate governance and control were tested. Estimates were made with linear regressions in balanced panel and quantile regression. The results show that the cost of these services absorbs, on average, more than 80% of revenue. The cost recognized in the period is positively related to the quality of the services offered. Evidence shows that higher cost values explain increases in IASC and reductions in DEC and FEC, signaling the favorable effect of cost on quality in this sector. Control measures also explain quality variations. It is concluded that the cost can play an important strategic variable role in the provision of services within the electric energy sector in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Glauber Cavalcante dos Santos, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Professor do Departamento de Contabilidade (UFC)

Doutor em Administração e Controladoria (UFC)

Andreia Arruda de Oliveira, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Graduação em Ciências Contábeis

Universidade Federal do Ceará (UFC)

References

Associação Brasileira de Distribuidores de Energia Elétrica – ABRADEE. (2021). Segmento de distribuição: a distribuição de energia. Recuperado de https://www.abradee.org.br/setor-de-distribuicao/a-distribuicao-de-energia/

Albuquerque, A. A., Carvalho, F. L., & Bonizio, R. C. (2014). Qualidade e rentabilidade: um estudo aplicado nas distribuidoras de energia elétrica brasileiras. RIC - Revista de Informação Contábil, 8(3), 139-156. https://doi.org/10.34629/ric.v8i3.139-156

Almeida, R. S., Colares, A. C. V., Lamounier, W. M., & Mário, P. C. (2010, novembro). Qualidade do serviço, satisfação do consumidor e desempenho financeiro das empresas distribuidoras de energia elétrica brasileiras. Anais do Congresso Brasileiro de Custos, Belo Horizonte, MG, Brasil, 17.

Alves, A. P., Silva, T. G., Macedo, M. A. S., & Marques, J. A. V. C. (2011). A relevância dos gastos com P&D para o mercado brasileiro de capitais: um estudo com distribuidoras de energia elétrica no período de 2002 a 2009. Revista de Administração e Inovação, 8(2), 216-239. https://doi.org/10.5773/rai.v8i2.703

Andrade, F., & Farias, J. R. F., Filho. (2018). Impacto da política de incentivo regulatório para qualidade do fornecimento de energia na estratégia de investimento no setor elétrico. GEPROS. Gestão da Produção, Operações e Sistemas, 13(2), 206-230. https://doi.org/10.15675/gepros.v13i2.1872

Agência Nacional de Energia Elétrica – ANEEL. (2015). Índice ANEEL de Satisfação do Consumidor (IASC). Recuperado de https://www.aneel.gov.br/iasc

Agência Nacional de Energia Elétrica – ANEEL. (2021). Indicadores Coletivos de Continuidade (DEC e FEC). Recuperado de https://www.aneel.gov.br/indicadores-coletivos-de-continuidade

Barros, C. M. E., Silva, P. Y. C., & Voese, S. B. (2015). Relação entre o custo da dívida de financiamentos e governança corporativa no Brasil. Contabilidade, Gestão e Governança. Brasília, 18(2), 07-26.

Batistella, A. J., Kruger, S. D., & Moura, G. D. (2022). Influência da governança corporativa e da auditoria no desempenho de companhias abertas. RACE, 21(1), 77-100. https://doi.org/10.18593/race.23880

Boente, D. R., & Lustosa, P.R.B. (2016). Um estudo comparativo da eficiência de distribuidoras brasileiras de energia elétrica privadas e públicas. Revista Ambiente Contábil, 8(2), 263-286. https://doi.org/10.21680/2176-9036.2016v8n2ID8827

Bolsa Brasil Balcão – B3. (2023). Segmentos de listagem. Recuperado de http://www.b3.com.br/pt_br/produtos-e-servicos/solucoes-para-emissores/segmentos-de-listagem/nivel-1/

Correa, A., Taffarel, M., Ribeiro, F., & Menon, G. (2016). Resumo análise de eficiência: uma comparação das empresas estatais e privadas do setor de energia elétrica brasileiro. Revista Catarinense da Ciência Contábil, 15(46), 09-23. http://dx.doi.org/10.16930/2237-7662/rccc.v15n46p9-23

Deckmann, S. M. & Pomilio, J. A. (2020). Avaliação da qualidade da energia elétrica. São Paulo: UNICAMP/FEEC/DS. Recuperado de https://www.dsce.fee.unicamp.br/~antenor/pdffiles/qualidade/a1.pdf

Endrici, J. O. M., & Grassano, R. A., Neto. (2020). Qualidade em serviços: análise dos indicadores de suporte técnico em empresa de tecnologia na cidade de Maringá-PR. Caderno de Administração, 28(1), 80-104. https://doi.org/10.4025/cadm.v28i1.52587

Ferreira, J. J. M., Marques, C. S. E., & Barbosa, M. J. (2007). Relação entre inovação, capacidade inovadora e desempenho: o caso das empresas da região da beira interior. RAI - Revista de Administração e Inovação, 4(3), 117-132.

Fogaça, L. N., Marques, M. A. N. C., & Penha, R. S. (2019). A Influência da gestão de qualidade no desempenho econômico-financeiro no setor elétrico. Revista Eletrônica de administração e Turismo, 13(2).

Hidayah, N., Dewi, A., & Listiowati, E. (2020). Remuneration as a strategy to improve service quality, cost-effectiveness, and organizational performance of private hospitals. Enfermería Clínica. 30, 179-182. https://doi.org/10.1016 /j. enfcli. 2020. 06.077

Ida, Y., Berechman, J., & Levy, S. (2018). Cost, quality and scope of service: The case of the Israeli public bus sector. Research in Transportation Business & Management, 28, 40–44.

https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2018.01.003

Lazzari, F., Eberle, L., Dorion, E., & Gonçalves, R. B. (2009, outubro). Determinantes da qualidade em serviços: um estudo ambientado em laboratórios universitários. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Salvador, BA, Brasil, , 29.

Loesch, C. & Hoeltgebaum, M. (2012). Métodos estatísticos multivariados. São Paulo: Saraiva.

Machado, J. H., & Famá, R. (2011). Ativos intangíveis e governança corporativa no mercado de capitais brasileiro. Revista Contemporânea de Contabilidade, 8(16), 89-109. https://doi.org/10.5007/2175-8069.2011v8n16p89

Manoel, C. A. S., Hayashi, C., & Silva, L. H. A. (2018). A importância da ANEEL na prestação dos serviços de energia elétrica no Brasil. Research, Society and Development, 7(7), 01-17. https://doi.org/10.17648/rsd-v7i7.276

Mesquita, K. M. P., Carmo, C. H. S., & Ribeiro, A. M. (2018). Impacto da reconfiguração dos passivos contingentes no desempenho financeiro: Uma análise nas empresas brasileiras do setor de energia elétrica. Enfoque: Reflexão Contábil, 37(1), 91-109. https://doi.org/10.4025/enfoque.v37i1.34183

Molinos-Senate, M., Maziotis. A., & Sala-Garrido, R. (2016). Estimating the cost of improving service quality in water supply: A shadow price approach for England and Wales. Science of the Total Environment, 539, 470–477. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2015.08.155

Mondani, V. U., Albuquerque, A. A., & Lizarelli, F. L. (2014). Análise sobre a relação entre os custos e a qualidade nas empresas de distribuição de energia elétrica brasileiras de capital aberto. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Curitiba, PR, Brasil, 29.

Mondo, T. S., & Fiates, G. G. S. (2013). Os Modelos de Qualidade em Serviços: Mapeamento da Produção Científica de Alto Impacto para a Área de Administração no Brasil Até 2012, motivo de preocupação para os pesquisadores de Marketing? Anais do Encontro da ANPAD, Rio de Janeiro, RJ, Brasil, 37.

Nez, E., Diel, F. J., & Lavarda, C. E. F. (2016). Relação entre folga organizacional e P&D nas companhias de energia elétrica na Bm&fBovespa. Revista Ambiente Contábil, 8(1), 243 – 257. https://doi.org/10.21680/2176-9036.2016v8n1ID7480

Oliveira, C. S., Lopes, I. F., Meurer, A. M., Barros, C. M. E. (2020). Índice ANEEL de Satisfação do Consumidor, indicadores de valoração e desempenho de Companhias Distribuidoras de Energia Elétrica. RGO - Revista Gestão Organizacional, 13(2), 104-122. http://dx.doi.org/10.22277/rgo.v13i2

Peixe, B. C. S., Trierweiller, A. C., Bornia, A. C., Tezza, R., Campos, L. M. S. (2019). Fatores relacionados com a maturidade do sistema de gestão ambiental de empresas industriais brasileiras. RAE- Revista Administração de Empresas, 59(1), 29-42. https://doi.org/10.1590/S0034-759020190104

Rajaguru, R. (2016). Role of value for money and service quality on behavioral intention: A study of full service and low cost airlines. Journal of Air Transport Management, 53, 114-122. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2016.02.008

Reis, H. L. (2007). Análise econômica das iniciativas da qualidade. In A. Catelli (Coord.), Controladoria: uma abordagem da gestão econômica – GECON (pp. 535-568) (2ª ed.). São Paulo: Atlas.

Rocha, K. (2022). Risco regulatório e estimativa do impacto financeiro potencial do PDL 94/2022 nos investimentos em infraestrutura no Brasil. Distrito Federal: IPEA: 2022.

Sant’Ana, N. L, S., Medeiros, N. C. D., Silva, S. A. L., Menezes, J. P. C. B., & Chain, C. P. (2016). Concentração de propriedade e desempenho: um estudo nas empresas brasileiras de capital aberto do setor de energia elétrica. Gestão & Produção, 23(4), 718-732. https://doi.org/10.1590/0104-530X2576-15

Schreider, S. M. (2018). Relação entre os determinantes de satisfação dos clientes em serviços de salão de beleza baseado no modelo de Tinoco (2011): um estudo na cidade de Juiz de Fora (MG) (Dissertação de Mestrado), Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG, Brasil.

Souza, M. A., & Collaziol, E. (2006). Planejamento e controle dos custos da qualidade: uma investigação da prática empresarial. Revista Contabilidade & Finanças, 17(41), 38-55. https://doi.org/10.1590/S1519-70772006000200004

Souza, M. A., Silva, E. J., & Pilz, N. (2010). Práticas de gestão estratégica de custos: um estudo em uma empresa multinacional brasileira. RCO – Revista de Contabilidade e Organizações, 4(9), 145-167. https://doi.org/10.11606/rco. v4i9.34771

Tinoco, M. A. C. (2011). Proposta de modelos ampliados para a satisfação de clientes de serviços (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil.

Tinoco, M. A. C., & Ribeiro, J. L. D. (2014). Modelagem robusta para a satisfação de clientes de serviços. Production, 24(1), 104-117. https://doi.org/10.1590/S0103-65132013005000038

Zeithaml, V. A., & Parasuraman, A., & Berry, L. L. (2014). A excelência em serviços. São Paulo: Saraiva.

Published

2023-08-31 — Updated on 2023-11-30

Versions

How to Cite

Santos, J. G. C. dos, & Oliveira, A. A. de. (2023). RELATION COST VERSUS QUALITY OF SERVICES PROVIDED BY ELECTRICITY DISTRIBUTORS IN BRAZIL. Revista Mineira De Contabilidade, 24(2), 86–97. https://doi.org/10.51320/rmc.v24i2.1502 (Original work published August 31, 2023)

Issue

Section

Artigos científicos: