CONCEPTUAL MAPS

KNOWLEDGE CONSOLIDATION PROPOSAL IN THE ACCOUNTING EXPERTISE DISCIPLINE

Authors

  • Caritsa Scartaty Moreira Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Annandy Raquel Pereira da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Jocykleber Meireles de Souza Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Ítalo Carlos Soares do Nascimento Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Geison Calyo Varela de Melo Universidade Federal do Ceará (UFC)

DOI:

https://doi.org/10.51320/rmc.v23i1.1308

Keywords:

Concept Maps. Accounting Expertise. Benefits. Difficulties.

Abstract

This research aims to analyze what is the perception of students regarding the benefits and difficulties found in the application of Concept Maps as a way to consolidate the knowledge acquired in the discipline of Accounting Expertise? The methodology was based on a case study with qualitative analyzes, and as a collection instrument, a questionnaire with open questions. After the questionnaire was applied, the answers were transcribed to a digital file and submitted to open coding in the ATLAS.ti® software. The main findings showed that the students highlighted the main benefits of using the Conceptual Map, which is a simple tool and arouses motivation, making it possible to level the knowledge among the class, as well as clarifying doubts, encouraging group work, allowing you to memorize the content and streamline the class. In relation to the difficulties, the handling of the tool was highlighted, limitation in finding a logical sequence within the contents, and some, reported not having found any. The students also talked about the importance and recommendation of the method in other disciplines. Still, with the evaluation carried out with the students, it was possible to observe that they obtained higher marks than in units that did not use the Conceptual Map. In general, it is perceived that the difficulties identified can be remedied by the correct orientation and application of the tool by the teacher, continuous feedback, as well as, the use of this technique in other disciplines, as well as the focus on the benefits brought by Concept Maps in the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caritsa Scartaty Moreira, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutoranda em Ciências Contábeis pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Annandy Raquel Pereira da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Mestranda em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Jocykleber Meireles de Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Mestre em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Ítalo Carlos Soares do Nascimento, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Mestre em Administração e Controladoria pela Universidade Federal do Ceará (UFC)

Geison Calyo Varela de Melo, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Mestre em Administração e Controladoria pela Universidade Federal do Ceará (UFC)

References

Alberto, V. L. P. (2009). Perícia Contábil. São Paulo: Editora Atlas.

Alcantara, E. F. S. (2020). Mapa Conceitual e Mapa Mental. Anais do VIII Simpósio de Pesquisa e de Práticas Pedagógicas.

Akinsanya, C., & Williams, M. (2004). Concept mapping for meaningful learning. Nurse Education Today, 24(1), 41-46.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Beck, F., & Rausch, R. B. (2012). Fatores que influenciam o processo Ensino-Aprendizagem na percepção de discentes do curso de ciências contábeis. Contabilidade Vista & Revista, 25(2), 38-58.

Brasil. Congresso Nacional. Decreto Nº 1.339, de 09 de janeiro de 1905. Declara instituições de utilidade publica a Academia de Commercio do Rio de Janeiro, reconhece os diplomas por ela conferidos, como de caráter oficial; e dá outras providencias. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, RJ.

Brasil. Congresso Nacional. Decreto Nº 17.329, de 28 de maio de 1926. Aprova, o regulamento para os estabelecimentos de ensino technico commercial reconhecidos oficialmente pelo Governo Federal. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, RJ.

Brasil. Congresso Nacional. Lei Nº 1.401, de 31 de julho de 1951. Inclui, no curso de ciências econômicas, a cadeira de História Econômica Geral e do Brasil, e desdobra o curso de ciências contábeis e atuariais. Diário Oficial da União, Brasília, DF.

Brasil. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Ensino Superior. Resolução CNE/CES 10/2004. Brasília, DF.

Burgos, B. M. V., & Guatame, A. X. L. (2011). ¿Cómo la estrategia de mapas mentales y conceptuales estimulan el desarrollo de la inteligencia espacial en estudiantes universitarios? Tabula Rasa, 15, 221-254.

Carabetta Júnior, V. (2013). Using concept maps as a teaching resource for building and interrelating concepts. Revista Brasileira de Educação Médica, 37(3), 441-447.

Crescitelli, E., & Figueiredo, J. C. B. (2011). O uso de Mapas Conceituais para ensino de comunicação integrada de marketing. Revista Administração em Diálogo, 13(3), 01- 24.

Cogo, A. L. P., Pedro, E. N. R., Silva, A. P. S. S., & Specht, A. M. (2009). Avaliação de Mapas Conceituais elaborados por estudantes de enfermagem com o apoio de software. Texto & Contexto Enfermagem, 18(3), 482-488.

Conselho federal de Contabilidade. Resolução CFC Nº. 1.244/15 – NBC PP

- Perito Contábil.

Conselho federal de Contabilidade. Resolução CFC Nº. 1.243/15 – NBC TP

- Perícia Contábil.

Dolci, P. C., Bergamaschi, E., & Vargas, L. (2013). Visão sistêmica do Pensamento Sistêmico: uso de Mapas Conceituais. Revista de Administração FACES Journal, 12(1), 33-50.

Ferreira, P. B., Cohrs, C. R., & Domenico, E. B. L. (2012). Software cmap tools® para a construção de Mapas Conceituais: a avaliação dos estudantes de enfermagem. Rev. esc. enferm. USP, 46(4).

Flick, U. (2009). Introdução à Pesquisa Qualitativa. Artmed Editora.

Greenberg, R. K., & Wilner, N. A. (2015). Using concept maps to provide an integrative framework for teaching the cost or managerial accounting course. Journal of Accounting Education, 33(1), 16-35.

Hill, L. (2004). Concept mapping in a pharmacy communications course to encourage meaningful student learning. American Journal of Pharmaceutical Education, 68(5), 1-9.

Kizilgol, O., Kilic, B. I., & Abdioglu, H. (2016). The effects of using the concept mapping and the traditional method on the academic achievement of students in learning the fundamental topics of cost accounting. Journal of Business, Economics and Finance, 5(2), 171- 190.

Machado, C. T., & Carvalho, A. A. (2019). Os efeitos dos Mapas Conceituais na aprendizagem dos estudantes universitários. Educação Temática Digital, 21(1), 59-277.

Mezirow, J. (2015). Visão geral sobre a aprendizagem transformadora. In: ILLERIS, K. Teorias contemporâneas da aprendizagem, São Paulo: Penso Editora.

Morais, R., Sousa, J. L., Vargas, L. J., Freitas, R. C., & Brito, V. G. P. (2020). Entendeu

ou Quer Que Desenhe? Utilizando Mapas Mentais na Disciplina Teoria Geral da Administração. Rev. FSA, 17(1), 30-50.

Novak, J. D., & Gowin, D. B. (1984). Learning how to learn, New York, NY: Cambridge University Press.

Novak, J. D. (1990). Concept maps and vee diagrams: two metacognitive tools for science and mathematics education. Instructional Science, 19, 29-52.

Novak, J. (2003). The promise of new ideas and new technology for improving teaching and learning. Cell Biology Education, 2(2), 122-132.

Novak; J. D., & Cañas, A. J. (2010). A teoria subjacente aos Mapas Conceituais e como elaborá-los e usá-los. Práxis Educativa, 5(1), 9-29.

Ritchhart, R.., Turner, T., & Hadar, L. (2009). Uncovering students’ thinking about thinking using concept maps. Metacognition and Learning, 4(2), 145-159.

Roman, J. D. (2005). El puente de papel. Buenos Aires: LibrosEnRed.

Ruiz, H. Ó. D. (2006). Competencias comunicativas: proponer y argumentar. Colombia: Universidad Cooperativa de Colombia.

Sá, A. L. (2009). Perícia Contábil. 9. ed. São Paulo: ATLAS.

Silva, E. C. (2015). Mapas Conceituais: Propostas de Aprendizagem e Avaliação. Administração: Ensino e Pesquisa, 16(4), 785-785.

Soares, S. V., Farias, S., Nunes, G. D. F., & Limongi, B. (2012). O ensino de Perícia Contábil em Universidades Federais: Aspectos curriculares. RRCF, 3(2).

Singleton, T. W., Bolona, G. J., Lindquist, R. J., & Singleton, A. J. (2006). Fraud

auditing and forensic accounting. 3rd. ed. New York: Wiley.

Teixeira, A. M., Behrens, M. A., Torres, P. L., & Motin, S. D. (2018). Análise de Mapas

Conceituais: reflexões sobre formação docente, transdisciplinaridade e paradigma da complexidade. Revista NUPEM, 10(20), 38-50.

Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.

Vasconcelos, Y. L., & Araújo, R. H. M. (2017). Emprego da técnica de Mapas Conceituais em disciplinas de contabilidade com abordagem gerencial. Revista Ambiente Contábil, 9(1), 117-143.

Yin, R. K. (2010). Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. Ed. Porto Alegre: Bookman.

Published

2022-04-29 — Updated on 2023-11-30

Versions

How to Cite

Scartaty Moreira, C., Pereira da Silva, A. R., Meireles de Souza, J., Carlos Soares do Nascimento, Ítalo, & Calyo Varela de Melo, G. (2023). CONCEPTUAL MAPS: KNOWLEDGE CONSOLIDATION PROPOSAL IN THE ACCOUNTING EXPERTISE DISCIPLINE. Revista Mineira De Contabilidade, 23(1), 57–69. https://doi.org/10.51320/rmc.v23i1.1308 (Original work published April 29, 2022)

Issue

Section

Artigos científicos: